Uppdraget omfattar att vara projektledare för investering- och reinvesteringsprojekt för stationer. Vi
startar just nu ett antal projekt som innebär en delförnyelse av kontrollanläggningen så därför söker vi
efter fler resurser med erfarenhet av dessa typer av projekt, men även andra projekt kan vara
aktuella. Då konsulten ska arbeta i en linjeroll går det inte att på förhand fastställa vilka
stationsprojekt arbetet avser.
Projektledaren är ansvarig för att driva mot projektets mål inom given tids- och kostnadsram. Utifrån
projektdirektivet ska projektledaren ta fram en projektplan som sedan projektet ska följa. Eventuella
avvikelser ska föras upp till programledningen via huvudprojektledaren. Projekten drivs enligt
Svenska kraftnäts projektstyrningsmodell, PPS.
I arbetsuppgifterna igår bland annat att:
• ansvara för framtagande av förfrågningsunderlag med hjälp av tilldelade resurser
• med hjälp av stöd från Inköpsenheten upphandla projektets entreprenader
styra de teknik- och stödresurser som tilldelats projektet som består av Svenska kraftnäts
interna resurser ocich konsulter
•ansvara för arbetsmiljö och miljö i projektet där det ingår att vara Bas-P för projektering och
upphandlingsfasen. Under hela projektets genomförande ansvara för det arbetsmiljöarbete som
åligger beställaren
• konsulten kommer att en arbetsmiljö- och elsäkerhetsdelegering.
driva projektmöten, byggmöten och teknikmöten. I de fall projektresurser driver egna möten
följa upp att resurserna utför detta på ett effektivt sätt,
• hantera risker i projektet enligt Svenska kraftnäts rutiner
• ta fram beslutsunderlag
• följa upp och kvalitetsgranska ingående entreprenader
•rapportera progress, avvikelse mot tid, kostnad och uppdrag månadsvis och kvartalsvis via
statursrapportering samt i Svenska kraftnäts redovisningssystem och till huvudprojektledaren
• avveckla och utvärdera projektet I rollen kan det ingå att supporta och stötta juniora och nyanställda projektledare (anställda och
konsulter)
•I rollen kan det ingå att delta i verksamhetsutveckling för att förbättra och utveckla
arbetsprocesser
Omfattning:
Uppdragsnamn: Svk 2025/4047 Projektledare stationsprojekt
Avropsmodell: Förnyad konkurrensutsättning
Kompetensområde: Kompetensområde 1
Kompetensnivå: Nivå 3
Konsultroller: Projektledare anläggningsprojekt (3-4 konsulter)
Omfattning: 80-100%
Startdatum: Snarast möjliga start, dock senast 202
Slutdatum: 2025-12-01
Option: 1+1 år
3.1.2 Utbildning
Det skall framgå av CV att konsulten har relevant ingenjörsexamen eller motsvarande
arbetslivserfarenhet.
•
Genomgått ESA-utbildning enligt branschpraxis, lägst ESA instruerad. Kursintyg skall bifogas
anbudet och måste vara giltigt. Alternativt skall kurs vara inplanerad och genomförd senast 2
månader efter uppdragsstart, detta skall styrkas genom att en bokningsbekräftelse bifogas till
anbudet.
•
Genomgått en Bas-P och Bas-U kurs under de senaste åren. Kursintyg skall bifogas anbudet
och får inte vara äldre än tre år räknat från sista anbudsdag. Alternativt skall kurs vara
inplanerad och genomförd senast 2 månader efter uppdragsstart, detta skall styrkas genom att
en bokningsbekräftelse bifogas till anbudet.
•
Det skall framgå av CV att konsulten har utbildning i entreprenadjuridik (t.ex. AB 04, ABT 06
eller AMA). Alternativt skall kurs vara inplanerad och genomförd senast 2 månader efter
uppdragsstart, detta skall styrkas genom att en bokningsbekräftelse bifogas till anbudet.
•
3.1.3 Kompetens och erfarenhet
• Ska behärska svenska och engelska i tal och skrift.
Minst 5 års arbetslivserfarenhet av projektledning av projekt som innefattar nybyggnation eller
hel-/delförnyelse av ställverk med spänningsnivå om minst 130 kV.
•
Arbetslivserfarenhet av att i rollen som projektledare tillämpa entreprenadjuridik (t.ex. AB 04,
ABT 06 eller AMA) i minst ett stationsprojekt. Anbudsgivaren skall redogöra för
referensuppdrag som styrker att kravet uppfylls.
•
Ha arbetslivserfarenhet i rollen som projektledare av att styrning och uppföljning av arbetsmiljö,
miljö, (el-)säkerhet och kvalitet. Anbudsgivaren skall redogöra för referensuppdrag som styrker
att kravet uppfylls.
•
3.1.4. Personliga egenskaper
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid en eventuell intervju:
• God samarbetsförmåga och initiativförmåga
• Flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
• Utåtriktad och tydlig i sin kommunikation
• Ödmjuk och ha lätt för att skapa förtroende
• Arbetar självständigt och målinriktat
• Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter
• Förmåga att jobba i grupp
Sista anbudsdag: 2025-09-07